کد مطلب:39059
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:14
چگونه ميتوان در راه مكتب پيامبر ( يا چهارده معصوم ( قرار گرفت؟
از ديدگاه امام راحل ( اسلام ناب محمدي ( با طي سه منزل قابل تحصيل است. كه در اشعار عرفاني خود از اين سه منزل به مدرسه، مسجد و ميخانه تعبير آوردهاند.
در ميخانه گشاييد برويم شب و روز كه من از مسجد و از مدرسه بيزار شدم
اصطلاحاً مدرسة آنجائي است كه انسان به مدد عقل عقايد حقه را ميشناسد و اقناع عقلي پيدا ميكند با تفكر در اصول عقايد و مطالعه به صورتيكه اصول عقايد را به عقل و انديشة خود عرضه مينمايد چنانچه توانست با اطمينان آن را بپذيرد وارد مرحلة بعد ميگردد، اما اگر براي او شبهاتي و ابهاماتي مطرح بود بايد آن را از زواياي درون خود بيرون كشيده، مطرح سازد و براي آن برهان و دليل قطعي جستجو كند تا اطمينان عقلي بدست آيد با اين اوصاف مدرسه مكان و محل بخصوصي نيست بلكه جايگاه ومقام اول است. پس از آن نوبت به مسجد ميرسد. در مسجد بايد خدايي را كه عقلاً تصديق نموده اطاعت كند و اطاعت خدا در مسجد شامل فتح دو سنگر ميباشد. سنگر اول مملكت ظاهر يا طبيعت وجود انسان است كه بايد رفتار ظاهري خود را مطابق با اوامر الهي قرار دهد و از نواهي او اجتناب نمايد (عمل به واجبات و ترك محرمات) اگر در اين سنگر موفق موفق شد و ملك وجود خود را از اطاعت شيطان خارج نمود و از او پس گرفت، شيطان به سنگر نفس ميگريزد، مبارزه در اين سنگر دوم نيز در مسجد اتفاق ميافتد و آن اصلاح نفس از رذائل اخلاقي و تحصيل فضائل آن است از قبيل اجتناب از عجب و تكبر و حسادت و خودخواهي و غير آن (تفصيل اين مرحله در كتاب شرح حديث جنود عقل و جهل از حضرت امام خميني ( آمده است) و چنانچه در اين سنگر موفق بود وارد مرحلةسوم يا منزل ميخانه ميشود كه در واقع ميتوان اين مرحله را رسوخ دادن باورهاي عقلي در قلب و گشوده شدن چشم و گوش قلب دانست كه نتيجة آن دستيابي به عرفان يعني شناخت قلبي و ذوقي ميباشد. چنانچه از مولا علي ( ميپرسند، آيا خدايي را كه ميپرستي ديدهاي؟
ميفرمايد: خدايي را كه نديده باشم نميپرستم ولكن قلبها او را ميبيند به وسيلة نور و حقيقت ايمان (لم اعبد رباً لمراره) و اين منزل جان و مغز دين است و عشق و شيدايي و از خود بي خود شدن و محو جمال معشوق گشتن سبب شده است كه نام مي و ميخانه را به روي آن بگذارند زيرا كه مي انسان را مست يعني از خود (منيّت خود) بيخود ميكند.
الا يا ايها ساقي ز مي پرساز جامم را كه از جانم فرو ريزد هواي ننگ و نامم را
براي مطالعة بيشتر به كتاب اربعين حديث امام ( حديث اول مراجعه نمائيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.